Dag 15: Een boot met inhou(d)t

Terwijl in Delft werd opgemeten of wij onder de brug door zouden passen, was het in Elburg tijd om het eerste inhout in de boot te plaatsen. Zoals te verwachten met een scheepstimmerman van klasse had Wim het inhout in een keer goed op maat en pas geschaafd. Na het vormen kwam het vastbouten, het inhout werd aan de achterzijde bekleed met tix en tewijl Johan en Kees het inhout op zijn plaats houden boort Wim van buiten de gaten en bout hem vast. Na het eerste inhout was ook het tweede aan de beurt, dit is een extra zitter aan bakboord. Vandaag is deze op maat gemaakt en morgen wordt deze geschuurd en geplaatst.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Ondertussen werd door Wouter, Emiel en Diede de dieseltank teruggeplaatst en weer vastgezet. Hierna heeft Wouter met ingewikkelde hevelconstructies en jerrycans de tank weer gevuld met de diesel die tijdelijk in speciebakken was opgeslagen. Eduard was tegelijkertijd bezig met het maken van een nieuwe beretand. Door alle scheve vlakken op het apparaat was het een hele klus de afmetingen over te tekenen op het nieuwe stuk hout. Hierna was de ruwe vorm met de lintzaag snel gecreëerd en kon het pas maken beginnen, dit heeft de rest van de middag gekost. De tand kan morgen afgewerkt en geplaatst worden.

Diede en Emiel hebben tierend het nieuwe stuwdruklager geplaatst. Om het lager op zijn plaats te krijgen moest de klem van het lager uit elkaar geduwd worden. Dit kon door de bouten er van de andere kant dan normaal in te draaien, tegen een metalen plaat die we uit de oud-ijzerbak hadden gehaald. Nu zit het lager vast op de as en hoeft morgen alleen nog de homokineet tussen de keerkoppeling en het lager te worden vastgezet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na een maaltijd van shoarma en Joram te hebben gestrikt om te komen klussen is het nu tijd om te gaan pitten.

Tot morgen!

 

 

 

Reacties plaatsen is niet mogelijk.