Berichten van Marieke

Onze eerste visdag zit erop!

In de grote kuil schenen 5 spierinkjes te zitten. Zelf hebben we het net niet binnengehaald: dat heeft de EB58 gedaan. Wat gingen we “hard” opeens zo zonder kuil achter ons aan! 

Daarna verder gevaren op weg naar de Vlieter. Of nee, toch maar naar Breezanddijk. Of zullen we Den Oever doen? Het schoot allemaal niet zo op met de weinig wind van vandaag. Uiteindelijk hebben we een diepere kuil tussen Breezanddijk en de Vlieter opgezocht om onze staandwant netten te water te laten. Die staan er mooi bij, hopelijk vinden we er morgenochtend vis in! 

Nu liggen we voor anker met het geruis van auto’s op de afsluitdijk op de achtergrond. De boot is opgeruimd, de afwas is gedaan en de kachel staat aan: tijd om zo eens lekker onze slaapzakken op te zoeken om morgenvroeg de netten weer binnen te kenteren. Daarna weer span kuilen!

We zijn gestart! 

Na even wat leuk ge-etter met het wegvaren door de jollen volledig klem te zetten, zijn we mooi door it soal gekomen met dank aan onze jaagploeg op de kant. 

Nu rustig doordobberen en wachten op meer wind (en de EB58 om zo te kunnen spannen).

  

Hij zit!

Vanmorgen stond in het teken van het wegkrabben van de laatste stukjes oude tixophalte en andere troepjes, gevolgd door het volledig schoonspuiten en zuigen van het dek. Na nog een paar druppels condens uit de lucht tijdens de lunch was het daarna tijd om de mastbank op zijn plek te schuiven. 

Eerst werd alles vol gesmutst met tix. Met behulp van de productielijn konden we in hoog tempo zo’n 20 bussen (6 liter) op de mastbank kwijt: bussen alvast openen, tix erop spuiten met de compressor-spuit, alles uitsmeren met plamuurmessen.  Na alle plakkerige viezigheid kon de bank naar binnen worden gewerkt. Hefbomen, krikken en breekijzers kwamen eraan te pas, maar toen het dikste stuk inmiddels op de oplangers lag gleed hij met alle gemak op zijn plek! De champagne kon open, het was gelukt om de mastbank op z’n plek te krijgen zonder het dek of boordrand te moeten verwijderen of een stuk van de mastbank af te moeten zagen!!

Het dek is daarna meteen weer vastgeschroefd en de overtollige tix-resten verwijderd. Nu wordt het tijd om de inhouten er weer in te zetten. We gaan er in totaal 4 vervangen gezien deze rot waren. De rest van de inhouten is schoongekrabt en wordt weer terug in Trui geplaatst. Hier zijn we vandaag al mee begonnen. Hiervoor worden ze eerst bijgeschaafd omdat de nieuwe mastbank een grotere bolling heeft dan de oude. 

Nu in het late avondzonnetje nog van een biertje aan het genieten op het voordek. Morgenochtend klussen we weer verder!

image

image

image

image

image

Zeehondjes kijken vanaf de puts

Na Ameland (wij hadden ook wel trek in een bitterballetje trouwens, AM1 🙂 hebben jullie nog een foto van ons?) op weg naar de Blauwe Balg. Hier hadden we misschien net nog wel een beetje genoeg water om eroverheen te komen, maar helaas kwamen we er tegenstrooms kruisend niet tegenin. Dan maar voor anker en wachten op de kentering en meer water om hier weg te komen. De planning nog even geupdate en erachter gekomen dat roze pen blijkbaar niet leesbaar is in het rode petzl (hoofdlamp) licht dat we ’s nachts gebruiken om de kaart te lezen…

image

Verder voor veel bemanningsleden ook hét moment om met uitzicht op zeehondjes te putsen.

Terschelling, we komen eraan!

Vanaf het naaivlak

“Omhoog omhoog omhoog snellerrr!!”

“Johan!!” “Ja, ik wil wel maar..”

*trrrrrrr* “Buik vast!” *trrrrrr* *plons* (ondertussen weer even naar de andere zij draaien)

“Gijp!” *SNOKKK*

“Ik kan nu wel iets met een voorlijn doen, net zat ik zo te miezemauzen over die lijn dus dat kan ik nu mooi doen”

*Plok* *schuivel schuivel* “Fok eraf!!!”

Zomaar wat flarden van gesprekken die onder voortdurend geklots en geslinger het donkere vooronder bereiken. De afgelopen koers was in ieder geval best chill slapen. Opkruisend in het Amsteldiep of tegenstrooms klotsend was dat juist niet echt het geval.

Diede komt net binnenvallen om ons te wekken “tijd om op te staan, het is half 5 en we zijn bijna bij Apeland!” Laten we dat dan maar eens doen!

Shift zaterdag 00-04 uur

Hallo allemaal,

Hier de shift van zaterdag 00 tot 04 uur. Om 4 uur hadden we meer behoefte aan slaap dan bloggen dus ons bericht is wat verlaat.

We kregen de boot van de vorige groep aan de HD2 vastgeknoopt in de NIOZ haven. Helaas wel aan een steiger waar we niet aan land konden komen… Dus eerst maar even verhalen/roeien naar 1 steiger verder waar we wel aan land konden. Om 1 uur de NIOZ haven verlaten, op naar Noorderhaaks. Tegenstrooms opkruisen ging lastig dus we hadden niet ruim de tijd toen we eenmaal bij Noorderhaaks waren. Een aantal maal door de branding gestuiterd en een paar keer een beetje zand onder de boot gevoeld, maar vast kwamen we niet te liggen. De Robbe was daar trouwens ook en lag ook niet vast om 2:55 uur, 3,5 uur voor LW Den Helder…

Dan maar nabij Noorderhaaks even voor anker en een nieuw plan bedenken: op naar het oosten.

Terwijl wij sliepen heeft de andere groep ons een stuk op weg de Texelstroom tegenstrooms op geholpen. Nu zijn we bijna bij de Boontjes. Harlingen we komen eraan!

Op naar Den Oever!

Ook dit jaar gaan we weer een poging doen ons blog bij te houden vanaf Trui! De afgelopen weken in de voorbereiding is dat nog niet gelukt, daarom nog even een update over de afgelopen weken.

3 weken terug zijn we met alle SIOs (schipper in opleiding) bij elkaar gekomen en hebben ons vooral bezig gehouden met praktische materiaalzaken en een wisselschema. Voor het eerst in de geschiedenis van de zachtebedrace hebben we een vast stramien bedacht van shifts van 4 of 6 uur. We zullen zien hoe het uitpakt!

Een paar dagen terug zijn we weer bijelkaar gekomen voor het plannen van onze tocht. We hebben nu grofweg 2 opties, vanmiddag gaan we aan de hand van de laatste weervoorspellingen kijken welke het daadwerkelijk gaat worden.

Zoals altijd geven we vlak voor de race bij gebrek aan auto’s al onze hardnodige spullen mee aan andere boten: de peddels en extra lijnen zijn gisteren met team HL93 meegegeven en onze boodschappen worden zo vervoerd door team BU20. Laten we maar hopen dat alle spullen zo netjes bij Trui worden afgeleverd 😉

De rest van de bemanning gaat zo met de trein en bus naar Den Oever! Tot bij het palaver om 18 uur!

Het lustrum komt eraan!

In 2015 bestaat Trui maar liefst 140 jaar en is ze daarnaast 50 jaar in het bezit van studentenvereniging de Bolk! Om dat te vieren zal er in 2015 een lustrumweekend en een lustrumdag worden georganiseerd. Daarnaast zal er ook een lustrumboekje worden uitgegeven om dit mooie moment te vieren.

Met het lustrumweekend gaan we een weekend lang zeilen met skûtsjes op de Friese meren! Vanaf nu kun je je aanmelden via de speciale lustrumpagina! Lees daar ook alle details over het weekend. Wees er wel snel bij, want je moet je aanmelden voor 15 januari…

Over de lustrumdag en het boekje zal over een paar maanden meer informatie verschijnen op diezelfde pagina.

OWee!

Trui is vandaag weer in Delft gearriveerd! Met veel water hevelen en mensen op het voordek (met als ultieme bonus: Jasper verwisselen voor Marieke aan het roer) is het weer gelukt om onszelf door de 2 bruggen heen te persen.

Komende week staat weer vol met activiteiten op Trui. Elke avond zal starten met de botterlounge. Op maandagavond vind daarna een klusworkshop plaats en ‘kijk of het zinkt’ Dinsdagavond kan iedereen naar Pirates 4 komen kijken in de botterbios. Woensdagavond kan er worden gevist naar prijzen. Donderdagavond wordt de week afgesloten met de driekamp.

Tot in de OWee op Trui!

 

Nysa is ook meegelift, die komt een stuk makkelijker onder de bruggen door

Nysa is ook meegelift, die komt een stuk makkelijker onder de bruggen door

Nog een heel klein stukje...

Nog een heel klein stukje…

Vlonders drijven rond in het vooronder

Vlonders drijven rond in het vooronder

Het past!

Het past!

Waar het bij de 1e brug vooral de hoogte het probleem is, is bij de 2e brug vooral de breedte de moeilijkheid

Waar het bij de 1e brug vooral de hoogte het probleem is, is bij de 2e brug vooral de breedte de moeilijkheid

Johan hoost het water weer weg

Johan hoost het water weer weg

Trui is onder de brug door!

Trui is onder de brug door!

 

Op vakantie!

Vorige week was de eerste zomerweek van Trui: vanuit Zoutkamp heeft de groep Trui via de Duitse waddeneilanden verplaatst naar Carolinensiel. In Carolinensiel zijn wij (Marie-Louise, Pim, Wouter, Koos, Roderik, Yvonne, Bram, Martin en ikzelf) zaterdag 12 juli opgestapt. Na de boodschappen en tankbeurten tijd voor eten en nog even naar de kroeg om de troostfinale te zien.

Zondag op naar Spiekeroog: met een lekker windje onze eerste wadmeters maken. Een niet al te lange dag varen zodat we eind van de middag nog mooi het eiland konden verkennen en eventueel vroeg konden slapen voor als we de Duitse bocht zouden oversteken. Dus op het eiland naast vliegeren ook maar even goed kijken naar de branding. Vanaf het strand zag het er niet heel spannend uit, maar toch wel erg lastig te zien.
De weerberichten gaven echter waarschuwingen voor windstoten 7 en een golfhoogte van 2-2,5m. Toch maar niet oversteken dus.
Op Wangerooge was de leuke kroeg vol. De andere kroeg was een ‘familiekroeg’ waar we toch wel geacht werden stil te wezen. Na de wedstrijd werd daarom de afterparty gehouden in de dektent van Wouter & Roderik.

Vandaag een beetje uitslapen en met een rondje extra en even een stukje zeegat (golfde leuk, maar niet om bang van te worden) door naar Wangeroog. Een deel van de groep is nog met het treintje naar de stad gegaan en terug gewandeld. Het plan voor morgen is ook vast gemaakt: 6 uur wegvaren, 17 uur in Pellworm. Nu nog even douchen, loungen in onze met matjes geknutselde loungehoek op het achterdek en op tijd naar bed. We zijn benieuwd naar de reis van morgen!

Uitslag

Gisteren met de drukte en overheersende slaperigheid er even niet aan gedacht om nog een berichtje te tikken. Daarom nu maar 😉

We zijn gisteren behoorlijk vroeg om half 11 gefinisht. We hebben er nog aan gerekend of het mogelijk was om toch nog de NIOZ-haven te halen.. maar dit werd hem helaas niet. Met de voorspelde wind (richting: variabel, kracht: 1-3) was het te onzeker of we het zouden halen. Met de toen huidige wind (O 2) was het niet haalbaar (volgens planning zouden we dan om 19 uur 2 mijl verwijderd van Den Oever zitten), met een noordelijke wind zou het wellicht net haalbaar (uurtje speling) zijn als we tegenstrooms de Texelstroom over zouden komen, wat ook al best een uitdaging is. Dan maar vroeg finishen en wachten op de rest..

Daarop wachtende Trui weer netjes gemaakt, alle spullen weer opgeruimd en vooral de koffie overal vandaan gepoetst (met dank aan  Jelle & Diede is er 3 keer een filter met (droge) koffie omgevallen tijdens de race). Zo af en toe de langzaam binnendruppelende boten naar binnen gejuicht: eerst de EB58, daarna de HL93, niet veel later de AM1. Allen redelijk vroeg gefinisht. Wachten was op de Robbe.. waar zouden ze uithangen en wat hebben ze gedaan? We hadden allen geen idee. De EB58 had hen nog gezien toen zij de punten bij Ameland haalden, en de HL93 had ze waarschijnlijk vanmorgen nog gehoord bij het in-/uitmelden van een blokgebied bij Terschelling.

Uiteindelijk kwamen ze dan toch nog tevoorschijn en finishten ze half 7. Ondertussen hadden we zelf ook al gegeten en ons logboek helemaal afgemaakt. Uiteindelijk hebben we dus na een verkeerde start richting Zachtebed het Amsteldiep gedaan (1pt), ’s nachts geankerd wachten op stroom mee en droogvallen op Noorderhaaks (3pt) zaterdagmiddag, door naar de Binnen Bresem en zaterdagavond de Vriendschapston bij de Cocksdorp (3pt), daarna na een korte stroom-stop via de Binnen Bresem weer terug naar het Zachtebed, die deze keer wel lukte (2pt), verder naar Harlingen (2pt) en zondagnacht terug naar Den Oever via Breezanddijk (1pt) ). 12 punten totaal.

IMG_20140428_150613 IMG_20140428_150606

Kwart over 8 was de prijsuitreiking in de Hooizolder. Laatste is geworden de AM1: gediskwalificeerd vanwege volgens de journaalcommissie onterecht motorgebruik. De HL93 is 4e geworden. Zij haalden de haven van Harlingen en het Amsteldiep (totaal 3 punten), maar moesten helaas de motor gebruiken in de haven van Harlingen waarvoor ze een puntenstraf hebben gekregen van 3 punten, waarmee ze op 0 punten eindigden. Verder hebben ze vooral hun tijd besteed aan het vastliggen op veel te hoge bergjes. Wij zijn zelf 3e geworden met 12 punten. De Robbe is 2e met 13 punten (Amsteldiep (1), NIOZ (1), Harlingen (2), Ameland (6), Terschelling (1), Vlieland (2)), net zoveel punten als de EB58 heeft gehaald (maar zij waren sneller).

Wat een klein verschil! Bijzonder dat wij met een heel andere strategie dan de EB58 & de Robbe (namelijk alle punten in het westen ipv naar Ameland) toch bijna net zoveel punten hadden gehaald. Het spookt door ons hoofd: hadden we toch nog maar die NIOZ  haven voor 1 puntje meegepakt… Als we niet onze misser naar het Zachtebed hadden gemaakt aan het begin hadden we de haven nog kunnen redden na het Amsteldiep voor we voor anker gingen voor de stroom tegen. Net een uurtje eerder anker op richting Noorderhaaks en we hadden het gered. Toch wel op de weg van Noorderhaaks naar de Cocksdorp de NIOZ haven meepakken omdat de wind net was aangetrokken en dit achteraf gezien ook zo bleef…….

In ieder geval: het was weer een mooi jaar die vooral in teken stond van weinig wind en veel plannen op stroom mee omdat tegenstrooms vaak niet te doen was. Organisatie: bedankt!

Volgend jaar zal de zachtebedrace plaatsvinden van vrijdag 24 april t/m maandag 27 april. Zullen er nog meer ‘idioten’ (woorden van Bertien) mee gaan doen aan deze mooie 72uurs race? We zullen het zien!

Breezanddijk

Voor anker dus, de bemanning komt weer binnen en moppert wat over weinig wind en veel tonnen. Wouter, gestoord in zijn nachtrust, kruipt uit zijn slaapzak om eens buiten te kijken en ziet prompt de hl93 langs varen. Dat is natuurlijk olie op het vuur en er is opeens toch genoeg wind om door te varen. Er worden nog wat handen uit bed getrommeld en we gaan weer anker op.  een paar uur later zijn we bij breezanddijk. alle hens aan dek halfwinder eraf, fok erop, stroom tegen, duurt lang, halfwinder er toch weer op, haven in en een keurige aanleg op t steigertje. Vlaggetje geknoopt. 
De afvaart verloopt ook soepel, maar eenmaal buiten in de stroom zakt de voortgang ras in. Tijd zat om de vervolgstrategie te bepalen, te zwaaien naar de EB58 en een Blogstukje te schrijven.

Dobber dobber

Met de stroom mee en een beetje wind op weg naar Breezanddijk gegaan. Wind is alleen nu net echt uitgegaan en roeiend redden we het niet om stroom mee de tonnen te ontwijken. Dan maar voor anker en wachten op meer wind. We liggen nu net voorbij Zurich.

Weer 2 punten erbij!

Dobberend naar Harlingen met toch nog wat wind, gelukkig wel de stroom mee. Rond 18 uur even omgedraaid om tegenstrooms de stroom dood te varen op enkel grootzeil, wachtend op de veerboten naar Terschelling en Vlieland die erin en eruit voeren tot de laatste boot 19.50 uur. Ondertussen ook direct maar even eten.

De haven van Harlingen ruimewinds ingezeild, daarna verder de haven in voorbij de lijn om punten te scoren en opgeloefd tot aan de wind. Daarna weer langzaam terug kruisend de haven uit. Met niet veel wind toch nog netjes gehaald om weer terug te komen!

image

Ook nog even ons boordlicht gefixt waarvan het glas stuk was.. Ergens gesneuveld door een klap van het anker of de kluiver?.. Gelukkig kunnen repareren met een stuk plastic en groene en rode stiften!

image

Nu door naar Breezanddijk!

Zachtebed, nu naar Harlingen

Vannacht richting  binnen bresem en daarna verder naar het zachtebed parcours. Daar ging de wind volledig uit en kwamen we nauwelijks meer vooruit.  Gelukkig ging deze weer wat aan na een tijdje en konden we met veel vliegerwerk van de halfwinder toch nog zinvol verder gaan (je moet immers wel finishen binnen 6 uur). Later kon de halfwinder nog vervangen worden door fok en kluiver en finishten om 14.35 uur, 5 uur 15 minuten na de start van het parcours. Nu met de stroming mee en nog steeds weinig wind (dus maar weer de halfwinder) op weg naar Harlingen waar we vanavond volgens planning aankomen.