Uitslag

Gisteren met de drukte en overheersende slaperigheid er even niet aan gedacht om nog een berichtje te tikken. Daarom nu maar 😉

We zijn gisteren behoorlijk vroeg om half 11 gefinisht. We hebben er nog aan gerekend of het mogelijk was om toch nog de NIOZ-haven te halen.. maar dit werd hem helaas niet. Met de voorspelde wind (richting: variabel, kracht: 1-3) was het te onzeker of we het zouden halen. Met de toen huidige wind (O 2) was het niet haalbaar (volgens planning zouden we dan om 19 uur 2 mijl verwijderd van Den Oever zitten), met een noordelijke wind zou het wellicht net haalbaar (uurtje speling) zijn als we tegenstrooms de Texelstroom over zouden komen, wat ook al best een uitdaging is. Dan maar vroeg finishen en wachten op de rest..

Daarop wachtende Trui weer netjes gemaakt, alle spullen weer opgeruimd en vooral de koffie overal vandaan gepoetst (met dank aan  Jelle & Diede is er 3 keer een filter met (droge) koffie omgevallen tijdens de race). Zo af en toe de langzaam binnendruppelende boten naar binnen gejuicht: eerst de EB58, daarna de HL93, niet veel later de AM1. Allen redelijk vroeg gefinisht. Wachten was op de Robbe.. waar zouden ze uithangen en wat hebben ze gedaan? We hadden allen geen idee. De EB58 had hen nog gezien toen zij de punten bij Ameland haalden, en de HL93 had ze waarschijnlijk vanmorgen nog gehoord bij het in-/uitmelden van een blokgebied bij Terschelling.

Uiteindelijk kwamen ze dan toch nog tevoorschijn en finishten ze half 7. Ondertussen hadden we zelf ook al gegeten en ons logboek helemaal afgemaakt. Uiteindelijk hebben we dus na een verkeerde start richting Zachtebed het Amsteldiep gedaan (1pt), ’s nachts geankerd wachten op stroom mee en droogvallen op Noorderhaaks (3pt) zaterdagmiddag, door naar de Binnen Bresem en zaterdagavond de Vriendschapston bij de Cocksdorp (3pt), daarna na een korte stroom-stop via de Binnen Bresem weer terug naar het Zachtebed, die deze keer wel lukte (2pt), verder naar Harlingen (2pt) en zondagnacht terug naar Den Oever via Breezanddijk (1pt) ). 12 punten totaal.

IMG_20140428_150613 IMG_20140428_150606

Kwart over 8 was de prijsuitreiking in de Hooizolder. Laatste is geworden de AM1: gediskwalificeerd vanwege volgens de journaalcommissie onterecht motorgebruik. De HL93 is 4e geworden. Zij haalden de haven van Harlingen en het Amsteldiep (totaal 3 punten), maar moesten helaas de motor gebruiken in de haven van Harlingen waarvoor ze een puntenstraf hebben gekregen van 3 punten, waarmee ze op 0 punten eindigden. Verder hebben ze vooral hun tijd besteed aan het vastliggen op veel te hoge bergjes. Wij zijn zelf 3e geworden met 12 punten. De Robbe is 2e met 13 punten (Amsteldiep (1), NIOZ (1), Harlingen (2), Ameland (6), Terschelling (1), Vlieland (2)), net zoveel punten als de EB58 heeft gehaald (maar zij waren sneller).

Wat een klein verschil! Bijzonder dat wij met een heel andere strategie dan de EB58 & de Robbe (namelijk alle punten in het westen ipv naar Ameland) toch bijna net zoveel punten hadden gehaald. Het spookt door ons hoofd: hadden we toch nog maar die NIOZ  haven voor 1 puntje meegepakt… Als we niet onze misser naar het Zachtebed hadden gemaakt aan het begin hadden we de haven nog kunnen redden na het Amsteldiep voor we voor anker gingen voor de stroom tegen. Net een uurtje eerder anker op richting Noorderhaaks en we hadden het gered. Toch wel op de weg van Noorderhaaks naar de Cocksdorp de NIOZ haven meepakken omdat de wind net was aangetrokken en dit achteraf gezien ook zo bleef…….

In ieder geval: het was weer een mooi jaar die vooral in teken stond van weinig wind en veel plannen op stroom mee omdat tegenstrooms vaak niet te doen was. Organisatie: bedankt!

Volgend jaar zal de zachtebedrace plaatsvinden van vrijdag 24 april t/m maandag 27 april. Zullen er nog meer ‘idioten’ (woorden van Bertien) mee gaan doen aan deze mooie 72uurs race? We zullen het zien!

op “Uitslag”

  1. Beatrice schreef:

    Gefeliciteerd allemaal.
    als dit , dan dat of zus en niet zo.
    Als je alles van te voren weet, is rijk worden niet moeilijk, ofwel eerste worden.

Reageer