Dag 13: ruwe spanten erin, met de nieuwe dirkhaak!

Op deze zaterdag kwam onze eigen Wim op de radio. Hij mocht ’s middags in de Taalstaat op Radio 1 een zelfgeschreven gedicht voordragen met als thema zijn straat. Het was een mooi en politiek getint gedicht met veel verwijzingen naar immigratie en grapjes over Friesland. Dit betekende helaas wel dat wij hem een groot deel van de dag moesten missen en dat er dus gefocust werd op een aantal minder gangbare projecten. Nadat er eerder in de week al pasmallen waren gemaakt en er nieuwe prioriteiten waren vastgesteld rondom de te vervangen spanten, kon er vandaag worden aangevangen met de fabricage van de spanten. Wim kon ’s ochtends voor vertrek naar Hilversum nog mooi instructies geven over het aftekenen van spanten in de boot en over het veilig gebruik van zijn kettingzaag.

Spannend zo’n kettinzaag

Nadat Wim deze uitleg praktisch en met een aantal tekeningen had gegeven gingen Wiebe en Harry het vooronder in om daar de definitieve mallen te gaan maken. Gelukkig waren de pasmallen goed genoeg om als basis te dienen en waren enkele strepen en lengteaanduidingen voldoende om het ontwerp over te zetten op de krommers. Begonnen werd met spant 5. Dit is een zitter onder het naaivlak die wel aanwezig was maar behoorlijk kort en matig was. Dit spant zal worden vervangen door een mooi, groot en stevig exemplaar. Toen de maten overgezet waren op het hout en we nog eens naar binnen waren gegaan om een aantal metingen te controleren kon dan daadwerkelijk de zaag in het hout worden gezet. Voor Wiebe, Harry en Pia was dit vandaag een uitgelezen kans om kennis te maken met een van de mooiste powertools, de kettingzaag. Toen met de kettingzaag eerst de makkelijke haakse snedes en later ook de moeilijke lange gemaakt waren was het alweer lunchtijd.

Het past al aardig

Tegelijkertijd stonden ook de overige aanwezigen op de helling absoluut niet stil. Jelle richtte zich op het monteren van de ingekorte kaarplaat stuurboordvoor. Bart begaf zich in de kuip om daar de nieuwbestelde tros touw in te scheren als grootval.

Na de lunch leek het alsof iedereen besloot om dingen in de boot te gaan doen. Nadat met de dirk de grofgezaagde spant 5 aan boord was gehesen, gingen Wiebe en Harry hier achteraan om deze op zijn voorlopige plek te leggen. Pia kwam ook naar het vooronder om daar de voorbereidingen te maken voor het zagen van spant 4, een ontbrekende zitter vlak achter het schot, bij het hoofd van de schipper dus. Jelle wilde een begin maken met de bonusklus motor verven maar besloot deze eerst een grondige poetsbeurt te geven. Bart ging verder met werk aan de tuigage en nam de marrelpriem ter hand om een kous in de schoothoek opnieuw goed vast te zetten. Vervolgens kon onze nieuwe, door de smid in het Zuiderzeemuseum vervaardigde dirkhaak ook worden ingesplitst. Door zijn lange teruglopende haak heeft deze niet langer meer een muizing nodig en is dus sneller beschikbaar bij het zetten van een aap, of zoals vandaag bij het gebruik van de dirk bij hijsklusjes.

Toen door Harry en Pia de mal voor spant 4 aan boord was afgerond kon deze naast de boot worden uitgezaagd. Wiebe had intussen spant 5 gefixeerd en was begonnen aan een translatiemal, deze wordt uiteindelijk op het hout overgenomen om uiteindelijk definitief uitgeschaafd te worden. Terwijl Harry’s ouders waren gearriveerd kon Pia haar eerste kettingzaagsnedes maken. Dit ging door tot deze aan het einde van de dag aan boord kon worden om daar op zijn plek gezet te worden waar geconstateerd werd dat hij prima paste. Ook na de koffiepauze waren Bart en Jelle in de kuip te vinden. Bart kon onze nieuwe, door de smid in het Zuiderzeemuseum vervaardigde dirkhaak insplitsen. Door zijn lange teruglopende haak heeft deze niet langer meer een muizing nodig en is dus sneller beschikbaar bij het zetten van een aap, of zoals vandaag bij het gebruik van de dirk bij hijsklusjes.

 

Reacties plaatsen is niet mogelijk.