De gps track

Uiteraard hebben we ook dit jaar weer de GPS tracker meegenomen. Hier het resultaat van onze route:

 

Eerste prijs voor de Trui!

Na lang beraad van de journaalcommissie is besloten na aftrek van 3 punten en 6 uur extra tijd voor geoorloofd motorgebruik, de Trui 18 punten toe te kennen in een tijd van 72 uur. Daarmee hebben we ondanks de hevige concurrentie de eerste plaats bemachtigd! Nu vieren onder het genot van bier en het gewonnen sterk. Onderstaand ook de totale route ingetekend.

 

Gefinisht!

De erwtensoep van vanochtend gaf niet voldoende energie en opkruisend richting Amsteldiep ging ook nog de pikhaak overboord. Deze spoelde direct de plaat op en konden we niet meer binnenhalen. Het lampje ging uit bij iedereen en het Amsteldiep opkruisen zagen we niet meer zitten. Zojuist daarom moe en voldaan over de finishlijn in Den Oever gegaan!

M-wrak boei aangetikt

Ondertussen genieten van de zonsopkomst in het geultje naast het mooie Den Helder. Slecht weer op komst, hopelijk redden we het Amsteldiep nog voordat de wind aantrekt en de regen komt!

Zachtebedparcour gelukt!

Tijdens onze tijstop op de binnenbresen konden we de buitenkant van de boot bekijken. Weinig schade gezien van onze landing op het havenhoofd dus dat lijkt goed. Vervolgens in het donker over het Wantij en om 00 uur door de taxiwacht afgeleverd bij de start van het Zachtebedparcour. Precies in 4 uur het parcour goed weten te volbrengen. Nu het logboek nog even bijwerken, een paar uurtjes slapen en zien waar de andere wacht ons brengt.

Wachten op water & nieuwe plannen

Zojuist vastgevaren op de Binnen Bresem. Nu lekker zuurkoolstamppot eten bij een mooie zonsondergang.

En de nieuwe plannen worden doorgesproken!

 

Posthuiswad & Cocksdorp

Afgelopen hoogwater zijn we onder Vlieland doorgevaren. Daarna eindeloos het strand van Texel bekeken tegen de harde ebstroom in en de ton aangetikt. Op naar het volgende wantij voor vanavond!

Toch tegenstrooms kruisen..

Helaas toch tegenstrooms kruisen naar de VS30, de stroom wordt wel langzaam minder bij een mooie zonsopkomst!

Botsing havenhoofd!

De loding op het Oosterom is gelukt. Op Terschelling helaas door de neer in de havenmond opzij gezet en frontaal op de kop van het havenhoofd getuind.. Harder dan de keer een paar jaar geleden. Erg geschrokken maar wel direct met de motor ons weer in 5 min eraf gekregen met veel gas en bomen op de kop. Niet lek en geen schade gezien aan de binnenkant, mogelijk op een later moment de buitenkant bekijken..

Ondertussen is de rust weer terug, zijn we buitenom de Richel gezeild en net de havenlichten van Vlieland gepasseerd. Met afgaand water nu het parcour varen langs het eiland. Dit keer met een zuidoosten wind, kracht 3-4 bft, grotendeels bezeild en geen luwte achter het eiland, relax!

In de bundel!

De Piet Scheve Plaat is gelukt! Waarschijnlijk met een nieuw roeirecord.. Daarna zijn we op de laatste ebstroom zonder wind naar de Blauwe Balg gedobbert. Net optijd stak er een zacht briesje op om de grote stroom richting de Noordzee te kunnen verlaten. Na wat gedobber en een botsing met een ton, trok de wind langzaam aan. Nu tonnetjes spotten op het Oosterom en zo de loding uitvoeren.

Roeien rond Piet Scheve

Nadat we loskwamen vanaf ons uitzichtpunt, zijn we via de veerbootroute naar het geultje rond de Piet Scheve Plaat gevaren. De wind is er ondertussen bijna geheel uitgezakt en er wordt hard geroeid met stroom mee om het rondje af te maken. Gaat het ons dit tij nog lukken? We gaan het zien!

Gelukkig beginnen de banken zichtbaar te worden en weten we nu wel waar het diep is.

De bolletjesTrui

Vannacht hebben we hard door kunnen varen. Helaas was er teveel scheepvaart in Harlingen en was Roptazijl niet te vinden in het donker. Uiteindelijk direct tegen de afgaande stroom in naar Ameland en daar om 3 uur aangekomen, helaas te vroeg voor de worst en Nobeltje van Riekus… Helaas een te harde landing loodrecht op de kade doordat de ebstroom ons wegzette. Deuk in de voorsteven maar gelukkig geen verdere schade.

Vlak na het wegvaren dit mooie toch wel ongewenste hoge bakje gevonden, uiteraard het hoogste stukje in de nabije omgeving..  ondertussen komt het tij weer op en gaan we zo de Piet Scheve Plaat proberen te ronden.

Gestart!

We zijn zojuist gestart, nog 72 uur te gaan. Nu met een goede wind in de rug langs de afsluitdijk.

    

De voorbereiding is gestart!

Gisterenavond zijn we begonnen met de voorpret voor de sio-marathon. De eerste plannen zijn gemaakt en het lijkt erop dat het plan richting Harlingen, Roptazijl en over het Kimstergat naar Ameland het meest kansrijk is!




© 2021 Stichting tot behoud van de BU 130 - Trui