Het zit erop…

Nou ja, het boeisel zit rondom op de boot, inclusief alle doppen. De berghoutsnaad is rondom gebreeuwd en afgetixt (zo veel tix!) Ook heeft Ivor vandaag twee bolders geproduceerd en op maat gemaakt met trapezoïde zwaluwstaartverbindingen. De pennen moeten er nog in en dan kunnen ze definitief op hun plek. Evelien kwam ons vandaag versterken en heeft alle 110 doppen op stuurboord geplaatst en afgewerkt. Tram is vanochtend naar huis gegaan.

Ook het vooronder is weer afgewerkt. Alle onderdelen zitten op hun plaats, alle vlonders passen of zijn op maat gemaakt. Allen het bijzeilenplankje heeft nog wat aandacht nodig. Ook zijn haakjes en olielampjes opgehangen.

Alle steigers en enkele kubieke meters zaagsel zijn weggehaald rondom de boot, want vanavond wordt ze weer op de kar gezet, dus morgen zullen we Trui een meter hoger terugvinden, dan waar we haar hadden achtergelaten. Morgen gaan we alle naden in de romp aanslaan, want na bijna negen weken op de kant zijn die wel uitgedroogd. Of Trui nog wil drijven? We gaan het morgenavond hopelijk meemaken….

Vooronder tetrismikadojenga

Ivor en Erik hebben alle boeiseldelen afgemaakt. Het stuurboord middendeel staat in de teer en wordt morgen tegen de boot geplakt. Diede is begonnen met breeuwen van de nieuwe naden aan bakboord. Ook is de boordrand aan bakboord op maat geschaafd. Het boeisel is dus bijna af.

In het vooronder zitten de kooien en het tussenschot op hun plek. Hier kwam het nodige werk bij kijken, omdat de dekbalken waar het schot aan vastzat niet op exact dezelfde plek terug gekomen zijn. De schipper- en matenkooi bestaan uit een groot aantal losse stokjes die eigenlijk niet voor herhaalde montage geschikt zijn. Gelukkig waren ze wel genummerd (Bedankt demontagecrew!), Maar was dat nou van voor naar achter of andersom? Hier en daar waren de schroefgaten zo uitgewoond dat er wat extra blokjes tegenaan geschroefd moesten worden. Tram heeft vele specifieke blokjes geproduceerd. Het Tetris en mikadospel binnen is nu bijna klaar.

Gisteren is ook het dek nog helemaal afgepekt door Nick en Tram.

De laatse week klussen?

Nieuwe week, nieuwe motivatie. We zijn nu met zijn vijven in Workum om Trui weer helemaal af te werken. Diede en Bart R zijn gisteren aangekomen, Isabel, Nick en Tram waren er nog. Maar gaan we de KMT eigenlijk wel halen. Zondag wordt Trui weer in Huizen verwacht om rond te varen met een nieuwe lichting eerstejaars studenten.

Vanochtend zijn we begonnen met het opruimen van vele zakken houtschaafsel. Daaronder vonden we Trui weer terug. Ook het vooronder is ook uitgezogen en ontdaan van de houtschaafsel-havenwater-compost die zich in de bilge had gevormd. Het vooronder moet namelijk weer worden ingericht, maar de dekbalkje liggen op een net iets andere plek dan eerst. De balkjes van het tussenschot zijn verlengd met stukjes ex-dekbalk en gaan morgen het vooronder weer in. Morgen kooientetris.

Isabel heeft nieuwe klampen en kikkers gemaakt en heeeeeel veel nieuwe doppen gemaakt. Die doppen zijn ook weer in de boot geplakt.

Ivor heeft het bakboord middenboeisel op maat gemaakt. Deze lange plank kon, met vereende krachten, precies door de diktebank heen. En gaat morgen tegen de boot.

Tram heeft de elektrakabel binnen mooi opgehangen en afgewerkt. Ook heeft hij de zwaardvaldoorvoeren gemaakt de noordrand met de mega-elektraschaaf in de juiste hoek afgeschaafd.

Het ijzerwerk voorop de boot is ook weer terug op zijn plek gezet.

zondag Sneekdag

vamdaag was een rustdag, dus dan moet je natuurlijk op reis. We hebben met Lisa meegereden tot Sneek. Tram was erg enthousiast (hij maakt zich ten tijde van schrijven druk om zijn kalende achterhoofd).

Daar zijn we uitgestapt. We hebben het Fries Scheepvaartmuseum bezocht. Net als het modeltreinmuseum. Gelukkig hadden we Tram bij ons, die ons alles kon vertellen. Daartussen nog lekker geluncht.

Net terug, zo lekker koken en eten.

Ik wil alleen maar zwemmen

hey hoi! Eindelijk weer een blogstukje, jullie misten ons vast al. Roeland heeft het hier ook erg gezellig! Beerenburg voor een echte beer.

Donderdag hebben we het dek afgezaagd en zijn we begonnen aan het installeren van de waterbalk. Lisa heeft de hele dag doppen gemaakt, gelijmd en gestoken. Tram heeft de kacheldoorvoer geïnstalleerd. Wout heeft de schildboorden en het krophout in model gevouwen. Ivor is druk bezig met de boeisels. Daarnaast zijn nu alle spantjes achter afgeschaafd.

Vrijdag: de waterbalk is vastgezet! Er moet een klein beetje meer tix in n kiertje, maarja, zo gaat dat soms. Tram heeft meer gootjes voor de stroomkabels in de spanten gevouwen. Schildboorden zijn ook door en door vastgezet. Ook de pennenbank zit weer op zijn plek! Vrijdag was ook de opruimdag, want een schone boot is een blije boot. Aangezien de boot schoon was, moesten wij natuurlijk ook. Dus toen naar de dichtsbijzijnde zee met zout gefietst voor een spa-avond. Warmfietsen, koudzwemmen en weer warmfietsen. En toen toch maar echt douchen.

Zaterdag is de mooiste dag van de week. Het was wel erg moeilijk uit bed komen. Maar toen dat eenmaal gelukt was konden we toch wel. Om iets na half9 (er moest nog afgewassen) waren we weer in de loods. De watertankdekdoorvoer is gemaakt! Het krophout zit aan het onderkrophout geboutuleerd! Er zitten een blokje aan de Steven en aan het krophout! De slijtlatten op het voordek zitten vast! Tram heeft het elektrisch systeem in zich opgenomen en een nieuw stopcontact gehaald en vastgezet. We hebben ook maar eens een slag geslagen in het vooronder kuisen. Verder kwam de familie Benedictus nog even koekeloeren onderweg naar beppe, dat was leuk! Morgen naar het Fries scheepvaartmuseum en wellicht ook naar een over modelspoortreintjes. Lisa gaat ons helaas verlaten (was gezellig!) en Bart R en Diede komen morgen deze kant op.

Woensdag

Vandaag begonnen we om 8:15, goed genoeg! Lisa begon met het laatste spant verlengen, terwijl Tram al de blokjes mooi pas schaafde met de deken poten. Ikzelf (Nick) begon met het extra bevestigen van de boordrand door aan beide kanten van de boot 4 draadeinden door de deken poten te draaien. Dit klusje was lastiger dan gedacht en duurde tot wel 16:00, deels door onderbrekingen. Maar het eindresultaat is wel erg mooi.

Rond de middag hebben we Lisa’s spant met z’n allen aan de boot bevestigd. Tram heeft zich met veel plezier gestort op de Kachelpijp die hij met veel tix, schroeven en spug vast heeft gekregen.

Wout is vandaag weer verder gegaan met het krophout en de schildborden pas maken. Update het past! De binnenkant van schildborden zijn zelfs al mooi geschaaft en het krophout is veer één geheel gemaakt.

Ivor is verder gegaan met het boeisel die op de achterkant er al mooi op is geklemt, nu nog vast.

In de namiddag (na 17:00) zijn we dopen gaan maken voor de buitenkant. Jammergenoeg zijn er veel gaten met maat 24,26,27. Terwijl de proppen boren allemaal in stappen van 5 zijn.

Dit probleempje los je op door een schuurpapiertje op de flex te zetten. De flex andersom in de bankschroef doen en vervolgen het kleine dopje dunner te schuren. Dat mocht de kluscom zelf maar even doen.

Er zijn uiteindelijk redelijk wat doppen in geslagen.

Om 19:00 hadden we echter wel voor gezien. Op naar de camping waar we isa zullen tegenkomen. Die komt ons deze week versterken, net als volgende week.

Tomaat, Nick

Maandag & dinsdag

Vandaag en gister hebben we ons bezig gehouden met het zelfde klusje. Achter moesten namelijk spanten en deken poten worden verboden met de nieuwe boordrand. Dit hebben we gedaan door aan beide kanten drie spanten te verlengen en de rest van de deken poten te voorzien van blokjes. Dit kost redelijk wat tijd, gezien er niet bepaalt weinig deken poten en spanten achter zijn. Uiteindelijk hebben we vandaag alles met uitzondering van een verlengstuk erin zitten.

Stuurboord is in ieder geval helemaal klaar. Dus kan Ivor daar een boeisel op maat maken. Hij is er zelfs al aan begonnen. Vandaag zagen we hem al spelen met de vlammenwerper. Zo werdt een nieuw stukje trui geflambeerd.

Verder is Wout bezig geweest en nogsteeds bezig met het krophout pas maken. Nu wel met het genot van meer licht erbij.

Verder is er niks te melden qua onderhoudt er moeten nog allerlei “kleine” klusjes gedaan worden.

Op de camping is het in ieder geval gezellig. Zo hebben we maandag tot laat lekker zitten borrelen met het genot van een goed gevulde borrelplank. Al heeft dit er wel toe geleid dat we dinsdag pas om 9:00 op de helling waren, het blijft vakantie hé 😉 . Al zijn we wel tot 19:30 doorgegaan, het blijft een klus vakantie hé 😉 .

We zullen zien hoelaat we morgen op de helling zijn. Gezien we pas om 22:30 aan de afwas begonnen wordt het nog spannend.

(Rode) Bitten, Nick

Een eenzame Jaap op zondag

Vandaag is het zondag, de dag des Heeren. Zes dagen zult gij arbeiden, de zevende dag zult gij rusten. En daar sta ik dan, alleen op de camping. En laat ik eerlijk zijn: heerlijk, even alleen, rust, na alle gedoe deze week. Morgen de koppen van de dekenpoten afmaken, en de overdracht aan Nick en Tram. Dinsdag weer naar huis. Het was mooi, waarvoor dank.

Jaap

Vrij-/zaterdag: een kek dek

We zijn druk bezig geweest met allerlei moois te fabriceren. Johan heeft zich ontfermt over dekenpoot extensies op stuurboord, samen met Evelien een draadeind gemotiveerd dat maar stom deed, en allerlei andere klusjes. Jaap heeft blokjes op de bakboord dekenpootjes getoverd zodat deze weer aansluiten op het nieuwe boord. Sterre heeft de waterbalk gekrabt, vanalles geschaafd en Hindeloopen bezocht. Vink heeft de kluikenhoofden bevestigd en het dek eronder verwijderd. Evelien en Emilio hebben vandaag ook zeer efficiënt opgeruimd. Ikzelf heb een hoop roest weggeflext en een zeshoek voor de kachelpijp doorvoer in het dek gefantaseerd. Er is nog van allerlei meer gebeurd, maar het is laat en we zijn allemaal wat gaar. ’t Was een productief weekje met een mooi tussenresultaat.

Donderdag: feestwerf

Johan was jarig, dus er was taart, cadeautjes, ouders en liedjes. We hebben ook nog hard gewerkt om klusjes en de boot rond te krijgen.

Woensdag: er zit lijn in

“De boordranden zijn ernstig in model gejoekeld.” – Johan

“Al het onnodige hout achter het toekomstige boeisel is met de mopperzaag verpoederd.” – Vink

“Het puntje van het krophout is […]loos in model gefrut.” – Jaap

“Met veel wilskracht en precisie zijn de prisma’s in het dek gejekkert.” – Huib

“Ik heb gisteren vooral voor het niks schoongemaakt.” – Emilio

“Ik heb beschaafd de boordrand bijgeschaafd.” – Sterre

“We willen geen pek aan het vee voeren.” – Evelien

Dinsdag: daar kunnen nog wel even op teeren

“Vandaag was een drukke dag. Het krophout is gelijmd. De knie van de achterhoos is onthoofd met een handzaag. We hebben twee stukken hout gevonden om erop te frutten. Huib heeft een begin gemaakt met de voorbereidingen voor het infrezen van de prisma’s, wat een hele prestatie is voor iemand die nog nooit met een bovenfrees heeft gewerkt. Vink en Emilio hebben de laatste stukken voordek gebreeuwd. Dit alles werd onderbroken door een enorm spektakel, toen Ivor met een vorkheftruck de nieuwe bakboordboordrand over de boot naar zijn bestemming toehees. Tussen de middag had Vink flink geomeleerd en deze met een topping van bieslook en een vulling van geitenkaas geperfectioneerd. Er is meer gebeurd, maar ik vind het zo wel genoeg.” – Jaap

“Ik heb met Emilio draadeinden uit een knie gepeuterd en durfde zelfs de dikke boor in de boordrand te zetten. Voor het avondeten heb ik veganistische stroganoff gemaakt met serranoham+meloen vooraf. Verder heb ik de bakboordboordrand geteerd zodat ie aan het dek kan plakken. Verder is het dek verder gepekt en de bakboordboordrand zit erop.” – Evelien

Maandag Vlasdag

Nieuwe weken, nieuwe kansen: vandaag zijn we weer verder gegaan met een grotendeels verse bemanning. Johan heeft de kettingzaag in wat dekenpootjes gezet voor verlenging, en stukjes opgelijmd voor het boeisel. Vink, Jaap en Emilio hebben het krophout verder verwerkt zodat het binnenkort weer gemonteerd kan worden. Evelien, Vink en ik hebben het dek grotendeels afgebreeuwd, waarbij de belangrijkste stukken op het eind van de dag ook door Johan gepekt zijn. Als laatste is ivor druk bezig geweest met het in vorm zagen en ’s avonds krom branden van de bakboordboordrand.

Voor het avondmaal is er een pot carbo(nara) zonder pec(corino) gefabriceerd en verorberd.

Ter afsluiting nog een plaatje van het nieuwe vooronder, waar we later nog wat moeten frutselen om het voorheen schuine interieur vast te maken aan de nieuwe haakse dekbalken…

Vrijdag en zaterdag

een comboblog van 2 dagen! We waren gisteren veel te druk met elkaar kwijtraken in het hennepdoolhof.

Vrijdag: deze dag was Nick jarig! Hij is nu 20, gefeliciteerd! Verder zijn we begonnen met breeuwen, na veel eigenwijs zijn en een Johan die vond dat het beter moest en een paar uitlegjes later ging het steeds beter, we zijn een eindje gekomen op bakboord met inslaan en aanslaan. Vink was ondertussen het krophout aan het fantaseren en Johan wat andere blokjes voor op de spanten achter de zwaardbolder. Ivor en Wout zijn begonnen aan een mal voor de bakboord boordrand.

’s Avonds hebben we lekkere pasta met worst en broccoli gegeten. Boor de afwas wilde Johan een stuk broccoli aan de geiten voeren en voerde toen ookde pandeksel in de omheining, het was erg grappig. Daarna hebben we het hennepdoolhof uitgespeeld en nog een biertje bij de tent gedaan.

Zaterdag: vanochtend zijn we wat later opgestaan. We zijn verder gegaan met breeuwen, heel bakboord zit er nu in en aan, Johan is begonnen met pekken. Ik en Fye zitten nu in een trein, wie weet heeft Johan nog zin gehad om verder te gaan, maar anders mag dat maandag gebeuren, samen met de andere kan van het dek. De paal onder dekbalk 8 geklemd is er uit gevallen, zoals in het boekje besproken. Het was een goeie week, tot de volgende!

Het dek ligt of staat

Vandaag was een goede dag ondanks het weer.Het voordek zit er namelijk helemaal in!!!

Vandaag moesten er nog drie dekplanken in het midden worden gelegd en vooral de laatste plank in het midden duurde het langst. Die moest namelijk op maat worden geschaafd en dat duurde even. Vooral omdat ik het volledig met de handschaaf deed. Ik was een beetje eigenwijs en wou dat er niet teveel af werd geschaafd. Anders hebben we een dikke naad en dat willen we niet, zeker gezien er niet zoiets is als bijschaven en niet veel hout over was voor een tweede kans. Maar dat terzijde het dek is af. Vink is zelfs af met beide dekluik frames.

Dus morgen kunnen de gaten worden gezaagd en de frames erin worden geschroefd. Daarnaast kan er verder gebreeuwd worden en de laatste doppen erin worden gezet. Er zijn gelukkig al heel wat doppen in gedaan, vooral door Jorinde.

Wat morgen ook kan gebeuren is de boordrand op stuurboord bevestigen. Die is namelijk mooi op maat gemaakt en al deels bevestigd.

In ander nieuws; Miguel is vertrokken, Isa is erbij gekomen en morgenochtend is er taart omdat ik 20 wordt. Dan mag ik wel door m’n rug gaan, vandaag mocht dat nog niet.

We waren op de helling van 8:00 tot 19:30 (omdat ik het dek af wou hebben). Morgen gaan we eerder stoppen, een verstandige eis van Isa.

Dat was het stukje.

Taart, Nick



© 2024 Stichting tot behoud van de BU 130 - Trui